Home » Corsi » Corsi 2011-2012 » BIOSENSORI E NANOTECH -materiale didattico

BIOSENSORI E NANOTECH -materiale didattico

Le nanoparticelle fluorescenti (FNP) possiedono proprietà particolari come la resistenza al photobleaching e la “modulabilità” dell’emissione, che rendono possibile lo sviluppo di sistemi di rilevazione ultrasensibile ed in multiplex dei patogeni con livelli mai raggiunti in precedenza. Le nanoparticelle fluorescenti sono coniugate ad anticorpi, aptameri ed altri recettori per la rilevazione di una varietà di ligandi, fra cui i patogeni batterici o parassitari che hanno dosi infettanti molto basse (<1.000 organismi). Le metodiche attualmente utilizzate per la rilevazione di questi bersagli prevedono lunghe colture di arricchimento o passaggi di concentrazione.

Download (PDF, 388.43KB)

Nanotecnologie

I  testi sono stati realizzati da Sabrina Sicolo e Umberto Martinez, dottorandi in Scienze Chimiche e in Scienza dei Materiali presso l’Università degli Studi di Milano Bicocca, con la consulenza del prof. Gianfranco Pacchioni, direttore del Dipartimento di Scienza dei Materiali, Università degli Studi di Milano Bicocca. Editing a cura di Città dei Mestieri di Milano e della Lombardia.

MarcoMascini Lezione

Biosensors are analytical devices incorporating a biological material (e.g. tissue, microorganisms, organelles, cell receptors, enzymes, antibodies, nucleic acids etc.), a biologically derived material or biomimic intimately associated with or integrated within a physicochemical transducer or transducing microsystem, which may be optical, electrochemical, thermometric, piezoelectric, or magnetic

Array

The microarray is a platform with wide-ranging potential in biodefence. Owing to the high level of throughput attainable through miniaturization, microarrays have accelerated the ability to respond in an epidemic or crisis. Extending beyond diagnostics, recent studies have applied microarrays as a research tool towards understanding the etiology and pathogenicity of dangerous pathogens, as well as in vaccine development. The original emphasis was on DNA microarrays, but the range now includes protein, antibody and carbohydrate microarrays, and research groups have exploited this diversity to further extend microarray applications in the area of biodefence.

Sensori Ambientali nanostrutturati

Progettazione di un sensore nanostrutturato per la misura della concentrazione ambientale di ammoniaca presso il Dipartimento di Matematica e Fisica (Università Cattolica del Sacro Cuore – Brescia) Dr. Maria Paderno Tutor Aziendale: Dr. Ing. Agostino Braga Tutors Universitari: Prof. Luigi Sangaletti Dr. Maria Chiesa con la collaborazione del Prof. Lorenzo Schiavina

Nanobiosensori

The revolution of nanotechnology in molecular biology gives an opportunity to detect and manipulate atoms and molecules at the  molecular and cellular level. Definition of Nanobiosensor History Types of Nanobiosensors Working Principle and Fabrication of Optical and FET Nanobiosensors Application Areas and Current Research Future Research

Biosensori e ricerca

I biosensori sono degli strumenti analitici con potenzialità enormi, sia in termini di interesse scientifico, sia in termini di applicazioni commerciali: Capo medico diagnostico.  Analisi dei pesticidi e contaminanti delle acque Analisi in remoto per contaminazioni batteriche nelle attività bioterrorismo.  Analisi dei patogeni negli alimenti

Nantecnologie ambientali

Environmental Nanotechnology Applications and Implications Conference Proceedings Volume 1 – Applications October 7-9, 2008 Chicago, Illinois U.S. Environmental Protection Agency Region 5 Superfund Division

Nano-patterned SERS substrate

Fabrication of nano-structures as a surface enhanced Raman scattering (SERS) substrate using electro-plating and electron-beam lithography techniques to obtain an array of gold  nanograin-aggregate structures of diameter ranging between 80 and 100 nm with interstitial gap of 10–30 nm. The nanostructure based SERS substrate permits us to have better control and reproducibility on generation of plasmon polaritons. The calculation shows the possible detection of myoglobin concentration down to attomole. This SERS substrate is used to investigate the structural changes of different proteins; lysozyme, ribonuclease-B, bovin serum albumin and myoglobin in the temperature range between −65 and 90 ◦C. The in-depth analysis even for small conformational changes is performed using 2D Raman correlation analysis and difference Raman analysis in order to gain straightforward understanding of proteins undergoing thermodynamical perturbation.